Zakašnjeli razvoj kod predškolarca
Kada dijete kasni nekoliko mjeseci u razvoju sposobnosti ili ostvarivanju zadaća došlo je do zakašnjelog razvoja.
Treba uzeti u obzir da se djeca individualno razvijaju. Ako ipak sumljate na kašnjenje u razvoju razgovarajte s djetetovim pedijatrom.
Zakašnjeli razvoj može imati mnoge uzročnike: genetika (kod Down sindroma), komplikacije u trudnoći (prerano rođenje djeteta ili infekcija). U mnogim slučajevima razlog nije poznat.
Zakašnjeli razvoj će primjetiti liječnik nakon poroda ili pedijatar na redovitim kontrolama. Kasnije znakove može primjetiti stručni tim pri upisu u vrtić ili školu. No ipak je dobro da su i roditelji upućeni u normalan dječji razvoj i da ga kontroliraju.
Ako dijete odjednom ne može nešto što je prije dobro radilo vodite ga odmah specijalistu.
Dijete 3-6 godina
Rastučim sposobnostima dijete se sve više fokusira na odrasle i drugu djecu.Odnosi s obitelji i onima koji ga okružuju razvija njegovu osobnost, pronalazite će vlastite načine razmišljanja i kretanja. Dijete će moći voziti tricikl, koristiti dječje škarice, znati će kojeg je spola, moći će se samo skinuti i obuči, igrati se sa ostalom djecom, recitirati dio pjesmice, pjevati pjesmicu.
Pozitivno roditeljstvo:
- Nastavite čitati djetetu.
- Uključite dijete u kućanske poslove.
- Ohrabrite dijete da se igra s vršnjacima.
- Pomognite djetetu da se točnije izražava.
- Budite jasni i dosljedni u odgoju.
- Provjerite je li kuća sigurna za vaše dijete:
- Učite dijete kulturi u prometu.
- Budite oprezni dok dijete ući i vozi tricikl.
- Provjerite opremu za igranje vani. Pazite na dijete dok se igra vani.
- Učite dijete plivati.
- Učite dijete kako da komunicira sa strancima, a kako da ne komunicira.
Znakovi kašnjenja u razvoju:
4 godine:
- Ne može baciti loptu iz ruku
- Ne može skočiti na mjestu
- Ne može voziti tricikl
- Ne može u ruci držati bojicu
- Ne može složiti više od jedne kocke za građenje stupa
- Još cvili ili plaće kad roditelji odu
- Ne pokazuje interes za interaktivne igre
- Ignoira ostalu djecu
- Ne reagira na ljude koji nisu dio kućanstva
- Ne igra igre zamišljanja
- Opire se oblačenju, spavanju, korištenju toaleta
- Ne može precrtati krug
- Ne koristi rečenice ili više od 3 riječi
- Ne koristi dobro "ja" i "ti"
- Drastičan pad sposobnosti u kratkom periodu
5 godina:
- Izrazito je plašljivo, agresivno
- Ne odvaja se od roditelja bez velikog opiranja
- Lako gubi koncentraciju i teško je uspostavlja
- Pokazuje mali interes za igru sa drugom djecom
- Ne reagira na ljude osim najužeg kruga
- Rijetko ili nikad ne koristi maštu u igri
- Većinu vremena izgleda nesretno, tužno ili nezainteresirano
- Uski mu je krug aktivnost kojima se bavi
- Ne pokazuje veliki spektar emocija
- Ima poteškoće sa spavanjem, jedenjem, korištenjem toaleta
- Ne može razlikovati maštu od stvarnosti
- Ne razumije upute ako ih damo više u jednoj rečenici
- Ne može ispravo reči svoje ime i prezime
- Ne koristi množinu ili prošlo vrijeme kad govori
- Ne govori o svojim dnevnim aktivnostima
- Ne može složiti više od 6 kocki u toranj
- Ne zna držati bojicu
- Teško se sam obuče
- Ne može sam oprati zube ili ruke
- Drastičan pad sposobnosti u kratkom periodu
6 godina:
- Dijete ne može nacrtati čovjeka s nogama i rukama, dijelovima lica, odjećom
- Ne može napisati svoje ime i jednostavnije riječi, čak ni s greškama
- Ne prepoznaje svoje napisano ime, "mama", "tata"
- Ne boji unutar crta i s bojama kakve su u stvarnosti
- Ne igra se zamišljenim igrama
- Ne broji ni do 10
- Ne pokazuje empatiju, niti privrženost djetetu ili odraslom
- Ne može skakati, penjati se
- Ne može bacati i uloviti loptu
- Ne pokazuje interes ili nema snage za aktivne igre