Razvoj djeteta: Razvojne faze
Stalno u pokretu
Djeca su s četiri i pet godina stalno u pokretu. Neumorno trče uokolo. Tjelesna aktivnost je za djetetov razvoj i intelekt isto tako važna kao i druge vrste igranja. Dijete postavlja nove izazove i preispituje svoju moć. Zna da može trčati ali treba se uvjeriti da li je brži od svojih vršnjaka. Zna da se može popeti na drvo, ali treba se uvjeriti da li se može popeti baš na ovo drvo. Zna da njegovo tijelo posjeduje moć, zna da može teže predmete pomaknuti ako se podupre u njih ramenima ili ako legne na pod te ih gurne nogama. I kod padova postaje spretniji, zna si zaštiti glavu, trbuh i intimne dijelove tijela. Djeca obožavaju nogomet, košarku i ostale igre loptom, plesanje, penjanje, skakanje, vožnju biciklom (bez pomoćnih kotača). Njihovu želju za kretanjem iskoristite za česte šetnje u prirodi ili odlaske na igralište a po zimi ih upišite na tjelovježbu za djecu u obližnjoj vježbaonici.
Oponašanje roditelja
Roditelji su uzor djeci i zbog toga ih djeca u igri često oponašaju. Djeca rade stvari koje su vas vidjeli da radite. Kuhaju, glačaju, djevojčice se šminkaju, dječaci popravljaju aute, grade,... Dijete promatra roditelje i trudi se razumjeti uloge i međusobne odnose roditelja. Potrudite se da će djetetova igra i radnje pokrivati oba spola, iako se zna dogoditi da će uporno oponašati samo jednu ulogu. Djeca se potpuno užive u igranje uloga, zato ćete u njihovoj igri raspoznati vaše ponašanje, nauke, riječi i izraze. Vaša mala kopija! Ne čudite se kada će vas dijete iznenaditi nekom reakcijom ili radnjom. Dobro razmislite kada i gdje ste vi reagirali tj. djelovali na taj način. Djeca vas promatraju, trebate znati da su uvijek na oprezu.
Mali agresivac
Djeca koja su kod kuće izložena psihičkim pritiscima često ih izražavaju s agresivnošću prema drugoj djeci ili predmetima. Dijete prenosi na vršnjake ljubomoru prema bratu ili sestri, osjećaj da mu roditelji posvećuju premalo pažnje, domaću atmosferu, prikrivene zamjerke među roditeljima ili između roditelja i djece. Zapravo želi udariti mlađeg brata ili sestru, majku ili oca, a udara vršnjake, uzima im igračke, svađa se s njima i traži konflikte. Ljubomornom djetetu trebamo posvetiti više vremena iako imamo možda mnogo posla s prinovom. Ljutnja i ljubomora nas ne trebaju previše zabrinjavati ako nema većih problema. Problematično je ako dijete na određene situacije ne reagira negativno. Djetetu trebamo biti pozitivan uzor te ga dosljedno voditi kroz »zamke« socijalizacije. Dijete treba znati kakvo ponašanje odbijamo i da time ne odbijamo i njega.
Radoznala djeca
Naša djeca su pravi brbljavci koji žele znati sve i to odmah! Svojim direktnim pitanjima roditelje toliko iznenade da često ostanu bez riječi. Npr. dijete promatra svog plišanog praščića kojeg zove Pero i počinje pitanjima. Mama, Pero je praščić zar ne? Zašto ima onda ime kao dječaci? Ali zašto onda nema pišu ako je dječak? Da li neki dječaci nemaju pišu? A što je s praščićima?... Kako ćete odgovoriti na pitanje zašto ima majka u dojkama mlijeko a otac nema? Kako god bilo, vjerojatno ne postoji tema o kojoj djeca ne bi željela saznati više. Djeca postavljaju pitanja jer žele pomoću odgovora razumjeti kompleksan svijet te ga osmisliti. Dijete se u svijetu odraslih osjeća kao odrastao čovjek u potpuno nepoznatoj stranoj zemlji. Svaki dan očekuju ga novi doživljaji, neki su zabavni dok su drugi jako neugodni. Ako dijete postavlja pitanja, to znači da se razvija. Način ispitivanja razlikuje se s obzirom na djetetovu dob.
Uredno dijete
Obično se roditelji žale zbog nereda koji rade djeca. Postoje i djeca koja su pri toj starosti opsjednuta s redom i organizacijom. To je faza u razvoju, potreba za organiziranjem koja neku djecu obuzme u većoj mjeri nego ostalu. Djeca trebaju naučiti kako funkcioniraju stvari kao cjelina, kakav utjecaj imaju različiti dijelovi jedan na drugog. Zbog toga će dijete svoju odjeću, igračke ili slično razvrstavati u kategorije. Ako ćete ga pritom smetati ili premjestiti jednu od njegovih igračaka porušit ćete mu smisao. Djeca na taj način pridobivaju pozitivne navike i pokušavaju, eksperimentiraju, te izražavaju njihovo shvaćanje svijeta. Organiziranjem predmeta u svojoj okolini mogu i razriješiti različite napetosti i pobijediti strahove.
Percepcija vremena
Djeca u toj dobi mjere vrijeme uz pomoć svakodnevne rutine. Vrijeme na satu još ne raspoznaju i teško ocijene koliko dugo nešto traje. Zbog toga nas ne shvaćaju kada smo ujutro u žurbi i loše raspoloženi jer si presporo obuvaju cipelice. Vremenska prekretnica je hranjenje ili spavanje. Znaju da je vrijeme za spavanje nakon crtića te da povratak roditelja s posla znači ručak. Takva svijest o vremenu događa se u razdoblju od četvrte do pete godine.
Emocionalni razvoj
Djetetove emocije su jako intenzivne, kratko traju i djeca brzo mijenjaju raspoloženje. Ponekad se dok plače i smiju i zato pogrešno mislimo da njihovi osjećaji nisu duboki. Djeca iznimno jako doživljavaju svoje emocije. Posebno neugodan osjećaj je strah. Na početku se dijete plaši konkretnih stvari (liječnika, frizera,...), s razvojem su uzroci straha često izmišljene pojave (vještice,...). Na razvoj emocija utječe psihički razvoj i učenje. Ako je majku strah gromova i munje, možemo očekivati da i dijete neće biti oduševljeno za vrijeme oluje.
Sramežljivost
Neka djeca su iznimno sramežljiva i teško pronalaze prijatelje. Roditelji ih pritom često sile napraviti prvi korak, ali to nije preporučljivo. Time možete napraviti više štete nego koristi. Najveća pogreška koju možete učiniti je da dijete vodite na zabavu poznanicima gdje se sva djeca poznaju te ga stavite u središte događanja. Kako biste se vi osjećali u takvoj situaciji? Loše, i vjerujte da će se tako osjećati i dijete.
Ako želite da vaše dijete sklopi kontakte s drugima, djelujte drugom taktikom. Lijep sunčan dan iskoristite za posjetu najposjećenijeg igrališta u vašoj okolini. Ako je vaše dijete oduševljeno toboganima tamo ga i vodite. Neka čeka na red s drugom djecom, pa se onda spusti. Kad će se nekoliko puta spustiti, postat će toliko pozoran na drugu djecu da će zaboraviti na vašu prisutnost. Ako neće sam progovoriti s drugom djecom, sigurno će u skupini naletjeti na brbljavce koji će započeti razgovor. Shvatit ćete da trebate drugi put sa sobom ponijeti nešto za čitati.
Ako će se vašem djetetu neko dijete posebno sviđati, porazgovarajte s njegovim roditeljima i organizirajte zajedničke satove igranja. Možda ćete postati obiteljski prijatelji te ćete u slijedećoj godini već zajedno ljetovati!
«Pišo« i »piša«
To je razdoblje otkrivanja svog tijela. Između druge i pete godine djeca otkriju razlike između ženskog i muškog tijela i još prije škole će mnogo naučiti o spolnosti. Kad odgovarate na pitanja kako je dojenče došlo u trbuh i slično važno je da ste iskreni, da su vaša objašnjenja razumljiva i primjerena dobi. Prije ili kasnije će dijete otkriti ako ste mu lagali, a to može narušiti njegovo povjerenje.
Djeca nisu uvijek zadovoljna odgovorima, ali previše detaljni opisi mogli bi ih samo zbuniti ili bi mogli zbuniti roditelje kad bi dijete počelo u nekoj posjeti objašnjavati dijelove penisa.
od 1 do 4 tjedna
Dobrodošlo među nas, drago novorođenče!
Novorođenče se prilagođava na život izvan maternice i u tom razdoblju je iznimno osjetljivo i potpuno ovisno o brizi i njezi roditelja. Prvi mjesec je razdoblje upoznavanja i prilagodbe obitelji na novog člana. To je iznimno lijepo i emocionalno razdoblje, ali i naporno. Prvu godinu, od rođenja do napunjene prve godine života, zovemo razdoblje DOJENČETA. Prva četiri tjedna života dodatno razlikujemo i zovemo razdoblje NOVOROĐENČETA. Upravo jedno držite na rukama!
Pročitaj više